söndag, december 10, 2006

Rolig kurs

Att veta vad man ska bli när man blir stor, är som bekant en ganska stor fråga för folk i min ålder. Vissa har ångest inför studenten eftersom de inte vet vad de vill utbilda sig till, andra tycker bara att det ska bli roligt. Jag tillhör den senare kategorin, även om jag inte är helt säker på vad jag vill göra resten av mitt liv.

Jag tänkte i alla fall börja med att ta ett sabbatsår. Mellan gymnasiet och högskolan då. För mitt sabbatsår blir nog ett komvuxår. Jag kommer förmodligen att ta studenten med betyg runt 18. För de allra flesta utbildningarna som jag ens funderat på kräver upp emot 19 eller 19,5 i intagning. Jag har tänkt att läsa till Matte C och läsa upp betyget i Matte A och B. Nu har jag dessutom hittat en intressant retorikkurs jag vill gå.

Sedan finns ju alltid högskoleprovet och massa härliga stränder i Thailand som lockar. Vi får se vad det blir, men det känns så skönt att vara säker på vissa saker, även om det bara är för stunden. Det är bara ett stort plus att man har möjligheten att ändra sig.

1 kommentar:

SebbePunk sa...

jaha, sa du tanker alltsa ta studenten,leva livet ett litet tag sen borja plugga pa komvux och sen borja hogskolan ett ar efter. va ledig lite langre please! fyfan, i mina oron later det har som plugg typ i 6 ar till. va ledig o jobba lite hit o dit o res och sa. ta minst ett eller tva ar dar du inte pluggar ett skit, komvux raknas till plugg. du varkar hyfsat malmedveten med vad du vill bli men jag pratar fran egen erfarenhet. Under den tiden jag inte har pluggat efter gymnasiet har jag haft sa javla kul, forstor inte det med massa plugg! Ok du kan gora massa kul nar du pluggat klart men da kommer du va typ 26+ och hur kul e det. sakert as kul men 20+ ars aldern e oxa askul! jag vet iofs as manga som borja plugga igen direkt efter gymnasiet och de trivs asbra med det... hur som hallst gjorde jag inte det. forst nu borjar jag inse vad det e jag vill gora och det va inte det jag pluggade till nar jag var 20 kan jag saga. hoppa av skolan var fan det basta jag gjort. nu borjar jag kanna att jag fatt tillbaka studiemotivationen lite gran. du gor som du vill syrran men det har e min luddiga forklaring. som sagt, man har ju alltid mojligheten att andra sig.