söndag, juni 10, 2007

Om jag blev en insekt..

Nu ska jag gå och lägga mig. Jag måste bara vara bättre imorgon. Jag ska bara åka till Grekland på torsdag, så är det. Punkt slut.

Jag blir så rastlös av och ligga och vila hela tiden - speciellt i värmen. Har börjat på en ny bok; I valet och kvalet av Jane Green. Efter att ha läst ungerfär 40 sidor kan jag konstatera att det är tantsnusk för unga. Well, det duger i krig. Det kanske till och med är lite nyttigt för mig att läsa något lättsamt. Den senaste tiden har varit full av Dostojevskij och Kafka så det känns synnerligen ovant att läsa om de angenäma problem som den stackars Libby har. Hon har svårt att bestämma vem hon ska välja till sin äkta make, den snygge Nick eller den rike Ed. Hon har i alla fall inte blivit fövandlad till en jättelik insekt som Georg Samsa blir i Kafkas Förvandlingen. Hon har inte heller två mord på sitt samvete, som Raskolnikov har i Dostojevskijs Brott och Straff. Libbys problem känns lite mer som min nivå. Fast vem vet? Som jag mår nu kanske jag är en insekt när jag vaknar imorgon. Hoppas jag blir en citronfjäril i sådana fall.


Bild av Anne Geddes.

Inga kommentarer: