tisdag, april 24, 2007

Utsläppsrätter

Just nu är miljön i fokus på våra Samhäll C lektioner. För några veckorsedan såg vi Al Gores dokumentärfilm An inconvenient truth och nu ska vi snart hålla lektioner i vad man själv kan göra för att stoppa den globala uppvärmningen.

En sak som kommit på tapeten flera gånger är utsläppsrätter. En utsläppsrätt ger innehavaren rätt att släppa ut en ett ton koldioxid under en viss tidsperiod. (Syftet med detta är att man köper loss utsläppsrätter som företag annars använt, på så sätt blir det dyrare för dem att ha för höga utsläpp).

Detta tycker inte min lärare bara är väldigt fiffigt, hon tycker också att det är en bra present. Snart är det ju mors dag. Jag kan säga att min mamma inte hade blivit särskilt glad om jag hade gett henne en utsläppsrätt i mors-dag present. Men det klart, om några år när vi insett att det nästan är för sent att rädda jorden från att gå under - då kan marknaden för utsläppsrätter ta fart på allvar. Alla vill vi ju ha en planet att leva på.

1 kommentar:

annen sa...

Jag och min pojkvän har en utsläppsrätt och vi gav bort en till hans syrra i födelsedagspresent :) Hon blev glad!