söndag, maj 21, 2006

Tragiskt

Hittade precis en rubrik som jag inte ville se. På Aftonbladets hemsida låg den ganska långt ner, under allt ståhej om schlager - EM. Den handlade om Tomas Olsson och den sa Hittades död - på Everest.

Jag läste första gången om Tomas 2004 på freeride. Han hade klättrat upp och åkt skidor ner för Cho Oyu (8201m). Världens sjätte högsta berg.

Jag är lite av en sucker för extremskidåkning. Inte för att jag kastar mig ut för berg själv, men att titta på de som gör det är bland det häftigaste jag vet.

Killen gjorde ett maffigt intryck på mig och jag begav mig på en Nanosekund in på hans hemsida. Där kunde man läsa om de mest fantastiska grejer och hakan ramlade bara längre och längre ner. Vilken kille!

Jag har alltid varit impad av människor som följt sin dröm. Att titta på Tomas hemsida gjorde att jag började fundera. Jag hade i samma veva läst om några som hade "knallat upp" på Mont Blanc i GP:s två dagar. Det var svårt att låta bli att börja drömma. Man inspireras av människor som honom.

Om jag någon gång kommer uppfylla den mer eller mindre befängda drömmen om att bestiga Mont Blanc återstår att se. Jag fick i alla fall en dröm. En sådan man kan ligga och tänka på när man inte kan sova på kvällen - och le lite.



Vila i Frid

Inga kommentarer: