söndag, november 20, 2005

Fusk x 2

Något fruktansvärt har hänt. Som den hängiva tävlingsmänniska man är gör jag alltid som planerat. - Man äter inte pepparkakor eller någon annan juldrog innan första advent, det är mot reglerna. Jag fuskade. En clementine låg i fruktskålen och var så himla rund och fin. Och god.

Apropå fusk fast kanske i något större skala har världcupen i längdskidor dragit igång nu igen. Underbart, äntligen kan man ägna halva helgen åt att sitta och titta på denna fantastiska sport och bara njuta. Eller?

Går det att njuta av en så fuskskadad sport? Javisst, men man är såklart skadad av alla dopingskandaler hit och dit. Misstänksamheten kommer som ett brev på posten när Marit Björgen inte gör annat än vinner. Anders Blomquist på svt kvittrar glatt att Björgen vann säsongspremiären i Düsseldorf efter en tung träningsperiod på hög höjd. Hade det varit en finsk tjej hade kanske stämman varit något mer ansträngd?

Nu hör ju till saken att jag tycker att Björgen är grym. Jag anklagar ingen här. Alla är rena tills motsatsen är bevisad. Men det säger en del om sporten tankar som denna börjar dyka upp, tyvärr. En dopingskandal till så är det oundvikligt att det börjar blåsa kallt om en av de sporter som ligger mig varmast om hjärtat.

Och nu var sviten bruten, Federer förlorade dagens ATP-slutspel mot David Nalbandian 6-7,6-7,6-2,6-1,7-6(7-3). Därmed var hans mäkta imponerna de finalsvit på 24 raka finaler slut.
Vilken match!

Over and out

Inga kommentarer: